22 Disember 2010

Terlebih Harapan

Malam ini aku hadir ke Masjid lama di Bandar Jengka untuk mendengar Forum Perdana anjuran Pas, salah seorang ahli panel ialah Tuan Ibrahim Tuan Man, apa yang mendukacitakan aku ialah tentang bagaimana mereka memberi harapan palsu kepada para hadirin yang hadir.

Apa yang aku maksudkan tentang harapan palsu tersebut ialah berkaitan satu pengakuan dari Karpal Singh bahawa dia boleh menerima Islam sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara sebagai Agama Resmi.

Tetapi kenyataan Karpal tersebut di ertikan oleh Pas kepada hadirin sebagai kononya Karpal sanggup menerima hukum Islam.......

Satu lagi ialah bagaimana Tuan Ibrahim berjanji kononnya jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk Kerajaan selepas PRU13 nanti, negara Islam sebagaimana yang difahami oleh Pas pasti akan dilaksanakan.......

Walhal para pemimpin DAP jelas memberitahu bahawa jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk Kerajaan nanti, corak pemerintahan Islamnya adalah setakat mana yang diizinkan oleh perlembagaan Malaysia sekarang, cumanya penekanan pemerintahan adalah kearah Kerajaan yang bersih dari rasuah, bersih dari penyelewengan dan penguatkuasa negara yang lebih berwibawa.

DAP juga sudah menegaskan bahawa jika PAS tetap juga mahu menubuhkan negara Islam sebagaimana yang difahami oleh mereka, DAP tiada halangan, cuma syaratnya PAS hendaklah berjaya memperolehi kerusi yang cukup untuk mereka memerintah tanpa memerlukan sokongan DAP, maksudnya PAS mampu memerintah sendirian tanpa sokongan dari lain-lain parti berbilang kaum dan kehadiran DAP dan lain-lain parti hanyalah sekadar sebagai " nasi tambah " semata-mata.

Apakah PAS masih tidak faham akan cakap DAP tersebut atau sengaja menyebutkan perkara ini hanya kerana mahu memancing undi dikalangan para pendengar semata-mata.

Sebenarnya bagi pihak aku sendirilah, aku boleh terima dan faham  akan ketidak kemampuan PAS untuk melaksanakan pemerintahan Islam sebagaimana yang mereka war-warkan itu,  cuma apa yang aku harapkan dari Pakatan Rakyat ialah sebuah pemerintahan ala Islam yang lebih mementingkan integriti baik dari segi rasuah atau lain-lain ....... sekurang-kurangnya dapat sebagaimana apa yang ada di Singapura dah dikira ok .

Itu pun kerana dari pemerhatian aku kerajaan BN sekarang langsung tidak bertindak secara bersungguh-sungguh bagi mengatasi perkara ini, munkin mereka tidak berani melakukannya kerana takut terkena batang hidung sendiri..........







Tiada ulasan:

Catat Ulasan